2024: Posisjonering
Ph.d.-dagen 19. november
Tema – Den faglige posisjoneringen
En stor utfordring i et hvert vitenskapelig arbeid er å overbevise leseren om at arbeidet bidrar med ny kunnskap innenfor et nærmere avgrenset tema. Dette gjelder både for monografier og artikkelbaserte avhandlinger. På ph.d.- dagen vil vi derfor presentere dere for ulike måter å posisjonere arbeidene deres på. Opplegget vil være en kombinasjon av innledninger og dialog med deltakerne, med utgangspunkt i deres avhandlingsprosjekter.
PhD-dagens vil foregå fra 11.00 – 17.00 i Handelshøgskolens lokaler ved UiT (Perspektivet auditorium), campus Breivika. Påmelding til Ph.d-dagen gjøres under konferansepåmelding som du finner her. Kryss av for Phd-dag (pris 1750 NOK).
Forberedelse: alle deltakerne bes sende inn et utkast til innledning innen 1. november, enten på en artikkel, monografien eller kappen (om lag 2 sider). Dette sendes til de fagansvarlige Turid Moldenæs, Hilde Marie Pettersen, og Arild Wæraas.
Program
1100
Professor Arild Wæraas, OsloMet og UiT, professor Turid Moldenæs, UiT
- Velkommen
- Presentasjon av deltakerne
1130
Lunsj
1215
Professor Turid Moldenæs, UiT
- Den gode innledningen
1315
Professor Arild Wæraas, OsloMet/UiT
- Posisjonering av eget arbeid
1415
Førsteamanuensis Hilde M. Pettersen, UiT
- Eksempler på gode innledninger/posisjonering (monografi, artikkel og kappe)
1500
Arbeid i grupper: deltakerne diskuterer hverandres innsendte tekster
1615
Presentasjon og oppsummering i plenum
Anbefalt litteratur
Alvesson, M. og Sandberg, J. (2013). Constructing Research Questions: Doing Interesting Research, Sage.
Barney, J. (2018). Editor’s comments: Positioning a theory paper for publication. Academy of
Management Review, 43(3), 345-348.
Grant, A. M., & Pollock, T. G. (2011). Publishing in AMJ—Part 3: Setting the hook. Academy of Management Journal, 54(5), 873-879.
Golden-Biddle, K. og Locke, K. (2006). Composing qualitative research, Sage.
Patriotta, G. (2017). Crafting papers for publication: Novelty and convention in academic writing. Journal of Management Studies, 54(5), 747-759.
Faglig ansvarlige er:
Professor Arild Wæraas, OsloMet
Professor Turid Moldenæs, UiT Norges arktiske universitet
Førsteamanuensis Hilde Marie Pettersen, UiT Norges arktiske universitet

Arild Wæraas
Professor, OsloMet

Turid Moldenæs
Professor , UIT

Hilde Marie Pettersen
Førsteamanuensis, UIT